Grønland – stor rundrejse

23. maj - 31. majGrønlandForårErik LadegaardFlyØvrige verden

Tag med på et arktisk eventyr

Otte døgn i en verden af smuk natur, stilhed og fyldt af kontraster. Havet som tumleplads for hvaler og sæler. Glinsende isbjerge, der glider forbi, og bjerge af fast grundfjeld. Indlandsis, dale, søer og elve. Ren, klar luft og langt til horisonten.

Oplev sejltur på Isfjorden mellem storslåede isbjerge i farver og former som fascinerer. Tag med på vandreture i Grønlands fortid og nutid. Mød kulturen og den imødekommende befolkning i ‘Menneskenes Land’, som er landets grønlandske navn. Turen går til Sisimiut, Aasiaat, Ilulissat og Kangerlussuaq. En ”once-in-a-lifetime” rejse!

Rejsen er arrangeret i tæt samarbejde med Den danske Sømandsmission, og på hele turen bruger vi kun SØMA-hoteller: Den danske Sømandsmissions hoteller i Grønland. I modsætning til mange andre rejsetilbud til Grønland har vi valgt en ”all-inclusive-løsning”.

Rejseplan

Indkvartering

Torsdag d. 23. maj
Afgang fra Kastrup kl. 10 – foran venter en 4 timers flyvetur til Grønlands største lufthavn Kangerlussuaq. Efter et ophold flyver vi videre til Sisimiut, Grønlands næststørste by. Det er nu syv timer siden, vi forlod København – men klokken er kun 14 lokal tid, så vi får en ekstra lang dag med mange oplevelser og indtryk på stribe. Efter ankomst kører vi til indkvartering for to nætter.
Efter frokost går vi den korte tur op til byens historiske museum, der er bygget op omkring en tidligere bolig for kolonibestyreren. Her får vi et spændende og lærerigt møde med grønlænderne og deres kultur op igennem tiderne. Museet indeholder også en interessant gammel kirke, som er erklæret bevaringsværdig. Vi besøger også den senere kirke, som er en særpræget trækirke, der på et tidspunkt er blevet forlænget.
Middag og aftensamling. I forbindelse med middagen oplever vi  ”A taste of Greenland”, bestående af tapas af grønlandske specialiteter. Glæd dig til en usædvanlig smagsoplevelse!

Fredag d. 24. maj
Efter morgenmad kører vi ned til havnen, hvor vi kommer forbi det gamle pakhus, der nu er indrettet som værksted for kunsthåndværkere.

Her har vi mulighed for at se dem arbejde med deres grønlandske kunst, og få en snak med dem. Herefter har vi god tid til en sightseeing-tur med bybussen, som kører byen rundt. Vi kan her se de farvestrålende huse i byen.
Efter frokost skal vi på en rigtig oplevelsestur, som kaldes ”CATCH ’N EAT” = ”FANG & SPIS”. Vi skal nu sejle ud for selv at fange de fisk, som vi skal spise om aftenen, typisk torsk eller rødfisk. Undervejs håber vi på at møde både hvaler og sæler. På turen går vi også i land og får en rundtur i en forladt bygd.
Til aftensmaden nyder vi de fangede fisk, og erfaringen er, at det bliver en 5* smagsoplevelse! Efter aftensamling venter endnu en ganske særlig oplevelse: ”ARCTIC SPA”: En stor, lækker udendørs spa med tilstødende sauna!

Lørdag d. 25. maj
Vi begynder dagen med at besøge Sisimiut Kulturhus. Her besøger vi også Nationaldragt-skolen, hvor vi møder eleverne og hører om deres arbejde. Naturen omkring byen er enestående. Vi går forbi Knud Rasmussens Højskole ud til den store hundeplads, hvor vi oplever lyden fra hundredvis af slædehunde. Via lederen af SØMA i Sisimiut, kommer vi helt tæt på hundene.
Eftermiddagen er fri til egne oplevelser.
Efter aftensmaden kører vi ned til havnen for at blive indkvarteret på kystskibet Sarfaq Ittuk, som afsejler kl. 21.00 til Aasiaat. Igen venter en helt særlig oplevelse, da vi undervejs ser masser af isbjerge og måske hvaler og sæler. Hvis trætheden overgår sejlturens skønhed, har vi liggepladser i 4-personers hvilerum. Der er lagen, men det vil være godt at tage et lille tæppe med.

Søndag d. 26. maj
Efter indkvartering og morgenmad bliver der tid til afslapning, inden vi efter frokost skal på en ”ART WALK” (Kunst-vandring).

Byens mange boligblokke er udsmykket af dygtige kunstnere med spændende og seværdige billeder, som fortæller om den grønlandske historie og kultur. Undervejs besøger vi byens lille, men interessante museum.
Senere på eftermiddagen får vi mulighed for at høre mere udførligt om Sømandsmissionens arbejde på Grønland.
Efter aftensmaden er der aftensamling.

Mandag d. 27. maj
Formiddagen er til afslapning, en gåtur i byen og måske et besøg ved ”Brættet”, hvor de lokale fiskere sælger deres friske fangst. Efter frokosten på SØMA venter en uforglemmelig hvalsafari og i forlængelse heraf et spændende besøg i en bygd på øen Akunnaaq, et lille isoleret samfund med kun godt hundrede beboere. Undervejs passerer vi også hvalkirkegården.

Tirsdag d. 28. maj
Efter morgenmaden sejler vi fra Aasiaat til Ilulissat, en tur på ca. 3 timer. Efter ankomsten bliver vi kørt op på SØMA til indkvartering. Her overnatter vi de sidste 3 nætter. SØMA ligger med en fantastisk udsigt over byen og Isfjorden.
I løbet af eftermiddagen besøger vi Knud Rasmussens fødehjem, som nu er et spændende museum med information om kolonitiden og landets historie. Samtidig besøger vi også byens interessante kunstmuseum.
Turen går herefter ud til Isfjordscentret, en arkitektonisk perle midt i den storslåede grønlandske natur. Her får vi et spændende indblik i grønlandsk kultur og historie.
Efter besøget ser vi en grønlandsk kirkegård og går på træ-gangstien ned til Isfjorden, hvor vi ser de imponerende isbjerge.
Vi får en klar forståelse for, hvorfor Isfjorden er på UNESCOS Verdensarvsliste.

Bræen oppe i Isfjorden afgiver hvert døgn 20 millioner tons isbjerge, som alle på fascinerende vis glider med strømmen i Isfjorden. De passerer Ilulissat og fortsætter ud i Diskosbugten og herefter videre sydpå forbi Aasiaat, Sisimiut, hovedstaden Nuuk og derfra videre med strømmen sydpå indtil isbjergene lidt efter lidt smelter og går i opløsning. Det er en helt unik oplevelse at gå denne tur med udsyn over den smukke fjord og de mange betagende isbjerge.
Efter aftensmad på en af byens spændende caféer el. restauranter vender vi tilbage til SØMA, hvor der er tid til hygge og aftensamling.

Onsdag d. 29. maj
Efter morgenmaden kører eller går vi ind til byen, hvor vi besøger et af byens kunsthåndværksteder. Vi besøger byens kirke, hvor rejselederen holder en kort altergangsgudstjeneste – og hvor vi måske også får lov til at møde byens præst og herigennem få et indblik i byens kirkeliv.
Efter frokosten venter en unik oplevelse: en sejltur ind i Isfjorden mellem de hundredevis af isbjerge i fascinerende farve, størrelser og former. Vi spiser aftensmaden på land. Dagen slutter med aftensamling på SØMA.

Torsdag d. 30. maj
Dagen er til fri afbenyttelse. Der er rigtig gode muligheder for flotte gåture med forskellig længde langs Isfjorden. Rejselederen vil være behjælpelig med at vejlede. Aftensmaden er ganske særlig og indtages på en af byens gode restauranter. Om aftenen hygger vi os på SØMA og deler oplevelser fra turen med hinanden.

Fredag d. 31. maj
Efter morgenmaden kører vi til lufthavnen i Illulisat. Herfra flyver vi kl. 11.05 med ankomst i Kangerlissauq kl. 11.55- og videre herfra kl. 12.55, til Kastrup lufthavn, hvor vi lander dansk tid kl. 20.15.
Hvis vejret er klart har vi på flyveturen hjem mulighed for at se ned over Indlandsisen og Grønlands østkyst med dens særprægede bjergformationer – og få et smukt glimt af Island!
I lufthavnen siger vi farvel og tak for denne gang!

Overnatning og forplejning
To nætter på SØMA i Sisimiut, én nat på kystskibet Sarfaq Ittuk i 4-personers hvilerum, to nætter på SØMA i Aasiaat, tre nætter på SØMA i Illulisat. SØMAs værelser er alle med eget toilet og bad.
Der er fuldpension på turen. Da SØMA i Ilulissat ikke har restaurant, tilbyder rejselederen at anvise gode spisesteder i byen og udbetaler til hver rejsedeltager kr. 140,- og kr. 200,- til h.h.v. frokost og middag. Sidste aften slutter turen med en særlig middag på en udsøgt restaurant.