Kenya – safariens hjemland

29. september - 08. oktober 2023KenyaMichael MarkussenFlyØvrige verden, Temarejser

Tag med til Kenya i 2023

Safari er en ganske særlig rejseform, som har tilbøjelighed til at gå i blodet. Når man først én gang har oplevet Afrika, dets natur, storvildt og mennesker er trangen til at vende tilbage stærk!

På safari er to dage aldrig ens, og man kan sagtens rejse ad samme spor år efter år og stadig finde nye oplevelser. Det er kort sagt svært at se sig mæt på de utrolige naturscenerier.

Kenya byder på en variation, som næppe findes større i noget land. Tæt urskov, tør busksteppe, frugtbart højland, sneklædte bjergtinder og bølgende savanne. Ligesom landskabet og dyrelivet skifter, er menneskene også utroligt forskellige. Arbejdsomme bønder, stolte nomader og farverige krigere. Vi møder dem i deres hverdag, på markedspladser, langs vejkanten, på Mount Kenyas skråninger og midt på savannen.

Vi har på denne tur planlagt en spændende safari. På ti dage kommer vi til Masai Maras vildtrige sletter, til Naivasha Sø, hvor vi bor blandt zebraer, giraffer og aber. Vi besøger også Lake Nakuru National Park, Samburu National Reserve og Buffalo Springs, som alle steder har et rigt dyreliv og byder på enestående naturoplevelser.

Så du får rig mulighed for at opleve “The Big Five”: Elefant, løve, leopard, næsehorn og bøffel. Vi går også i fodsporene af Karen Blixen, når vi sejler til Cresent Island, hvor en del scener til ”Mit Afrika” blev optaget.

På en rejse til Nairobi i Kenya er Karen Blixen Museet et absolut must at besøge. Karen Blixen Museet består af selve stuehuset, et køkken, som ligger i en bygning uden for huset, og et kaffetørreri i skoven. De gamle stuer og køkken er restaureret, men man kan stadig finde enkelte af Blixen-ægteparrets originale møbler, som er udstillet sammen med fotografier og andre genstande.

Transporten på rejsen sker i komfortable, specialbyggede safarikøretøjer med vinduesplads til alle. Taget kan åbnes, hvilket giver perfekte fotomuligheder.

Vi overnatter på gode safarihoteller kaldet lodges – alle af høj standard og med glimrende beliggenhed. Samtlige steder er der pool og privat bad/WC. Vi oplever meget, men bruger god tid de enkelte steder. Nyd at vi har tiden til at dvæle og rigtig få alle oplevelser med.

Rejseplan

Indkvartering

Fredag d. 29. september
Vi flyver fra Kastrup hen på eftermiddagen og lander i Nairobi hen på natten.
Efter at have passeret visumskranken og afhentet vores bagage går vi ud og møder vores chauffør, som er klar til at køre os mod vores første destination.

Lørdag d. 30. september  (260 km – 5 timer)
Vi spiser morgenmad på et lokalt hotel, inden vi kører ud af Nairobi mod Masai Mara. Turen går mod sydøst ned i Rift Valley til lavere liggende og tørre områder og tager ca. 5 timer.
Vi kører til Kenyas suverænt mest vildtrige nationalpark Masai Mara, hvor vi tilbringer 3 nætter på en af Masai Maras mange lodges. Vi ankommer til frokost.

Søndag den 1. oktober – mandag den 2. oktober
Dagene i Masai Mara går med naturoplevelser ude på savannen blandt Afrikas største vildtkoncentration.
Rutinen bliver op med solen og ned med stjernerne. Det er særligt i dagens tidlige og sene timer, at udbyttet er størst, når vi med safaribilen kører rundt i parkerne.
Programmet lægger vi fra dag til dag og så fleksibelt som muligt.
Der er også mulighed for at tilkøbe en udflugt til en Masai landsby.

Tirsdag d. 3. oktober (240 km – 5 timer)
Efter morgenmaden kører vi til Naivasha Sopa Lodge, hvor vi overnatter de næste to nætter. Vi ankommer til Naivasha til frokost.
Naivasha Sopa Lodge er et smukt sted, som ligger placeret ved bredden af Naivasha søen yndefuldt placeret i skyggerne fra de høje træer. På hotellets grund går der både zebraer, giraffer og vandbukke rundt, og man kan også være heldig at se aber.
Om eftermiddagen besøger vi Cresent Island, hvor en del scener til “Mit Afrika” blev optaget. Øen ligger på Naivasha søen, og vi sejler dertil.

Onsdag d. 4. oktober

Vi befinder os nu i verdens længste gravsænkning ”The Great Rift Valley”, der strækker sig fra nord til syd. Kløften er temmelig bred og højt beliggende, hvilket har betydning for temperaturen på stedet. Det er koldt om morgenen, men når først solen er stået op og har varmet alting, er det et ganske behageligt klima.
I dag kører vi til Lake Nakuru National Park, hvor vi ser Nakuru søen, som er den mest berømte af søerne i Rift Valley. Her oplever vi flamingoer i så stort antal, at de nærmest farver søbredden lyserød. Derudover er der gode muligheder for at se forskellige arter af næsehorn. Hvis vi er heldige, ser vi den smukke men sky leopard samt den sjældne Rothschild´s giraf. Vi bruger det meste af dagen i parken, inden vi vender tilbage til Naivasha Sopa Lodge.

Torsdag den 5. oktober (350 km – 7 timer)
I dag forlader vi Naivasha og kører mod Samburu – en køretur, der tager ca. 7 timer.
Turen går mod nordvest gennem Aberdare bjergkæden, hvor vi krydser ækvator. Med undtagelse af kvægnomaderne fra Samburu stammen, er der ikke mange mennesker i det lave og tørre område. Ude på sletterne går de unge krigere og vogter deres dyr for at beskytte dem mod savannens rovdyr. Vi får frokost undervejs på en god fiskerestaurant. Vi kommer til de 2 sammenhængende parker Samburu National Reserve og Buffalo Springs, som er adskilt af Ewaso Nyero floden. Her opholder vi os i 2 dage og bor på Samburu Lodge.

Lørdag d. 7. oktober (320 km – 5-6 timer)
En rejse fyldt med indtryk fra Kenyas smukke natur og folk nærmer sig en slutning. Vi forlader nu Samburu og kører tilbage til Nairobi.
Undervejs får vi måske et glimt at Mount Kenyas top med sne, når vi kører på bjergets skråninger og kommer op i godt 2500 meters højde.
Lige uden for Nairobi ligger Girafcentret, hvor man opdrætter den sjældne Rothchild giraf for at udsætte dem i det fri, når de bliver voksne. Vi besøger centeret og bliver klogere på deres vigtige arbejde. I Nairobi besøger vi Karen Blixens museum, hvor vi får en rundvisning og kommer tæt på Karen Blixens livshistorie og får indblik i hele hendes eventyr og drømmen om et liv i Afrika.
Vi nyder den sidste aften i Kenya med en god middag på Carnivore Restaurant, hvorefter vi kører til lufthavnen for at tjekke ind omkring midnat. Afgang sidst på natten.

Søndag den 8. oktober
Vi lander i Kastrup midt på eftermiddagen.

Overnatningerne sker på lodges eller ”tented camps” (safarihoteller) af god standard og med god beliggenhed. Samtlige steder findes privat bad og WC i forbindelse med værelset/teltet.