Kenyas højland og Masai Mara

03. september - 12. septemberKenyaEfterårFlyØvrige verden, Temarejser

Tag med os på safari i Kenya og nyd solen og varmen ude i den vilde natur.

På safari er to dage aldrig ens, og man kan sagtens rejse ad samme spor år efter år og stadig finde nye oplevelser. Man kan også søge ad andre ruter, møde anderledes landskaber, dyreliv og kulturer og fortsat ønske mere.
Det er svært at se sig mæt på de utrolige naturscenerier. Tværtimod skærpes i stedet appetitten på flere oplevelser.

Vi har planlagt en spændende safari. På ni dage (7 overnatninger) kommer vi rundt i Kenyas højland og nationalpark Masai Mara – hvor vi bl.a. har mulighed for at opleve “the big five”: elefant, løve, leopard, næsehorn og bøffel.

Vi kommer igennem både tør busksteppe, frugtbart højland, sneklædte bjergtinder og bølgende savanne. Ligesom landskabet og dyrelivet skifter, er menneskene også utroligt forskellige. Arbejdsomme bønder, stolte nomader og farverige krigere. Vi passerer dem i deres hverdag, på markedspladser og langs vejkanten undervejs mellem parkerne.

Der er god tid til at få alle indtryk med. På denne naturrejse sætter vi tempoet ned, så også sjælen kan følge med.

Transporten foregår i komfortable, specialbyggede safarikøretøjer med vinduesplads til alle (maksimum seks deltagere). Taget kan åbnes, så det er perfekt til foto muligheder.

Alle dage går med naturoplevelser blandt de vilde dyr. Rutinen bliver op med solen og ned med stjernerne. Det er særligt i dagens tidlige og sene timer, at udbyttet er størst, når vi med safarivognen trænger igennem buskadset. Programmet lægger vi fra dag til dag og så fleksibelt som muligt. Det er jo netop improvisationerne, der giver de rigeste oplevelser.

Rejseplan

Indkvartering

Fredag d. 3. september
Afgang fra Billund. Ankomst til Nairobi fredag aften hvor vi overnatter.

Lørdag d. 4 september
Afgang fra Nairobi og kørsel til Nyeri, hvor vi bliver indkvarteret på Aberdare Country Club. (3 timers kørsel)
Aberdare Country Club blev oprindeligt bygget i 1937 som residens for en engelsk familie af kolonister, men i 1970 solgte familien stedet, som blev omdannet til et hotel. Hotellet ligger i et privat reservat på knap 1000 tønder land, hvor gazeller og antiloper sammen med zebraer, giraffer og vortesvin går frit omkring. Området er også rigt på fugleliv og indeholder også en ni hullers golfbane, tennisbaner og en kold swimmingpool.
Aberdare Country Club har 19 hytter med 2 soveværelser i hver – alle med eget badeværelse.
Her kan vi, efter en overdådig frokost, hvile os og gå rundt og se på naturen, mens vi kommer os over den lange rejse fra Danmark.

Søndag d. 5. september
Efter morgenmaden tager vi på udflugt til Solio Ranch Reservatet, som dækker næsten 13.000 tønder land og hvor der er gode chancer for at se næsehorn.

Vi kører tilbage til Aberdare Country Club og får vores frokost. Efter frokosten kører vi med bus op til The Ark Lodge, som ligger i Aberdare National Park.
The Ark ligger i hjertet af Aberdare National Park, hvor der er udsigt til et vandhul og en saltslikke som tiltrækker dyrene og er oplyst om natten. Hotellet er bygget med Noahs ark som model og her kommer dyrene til os hvor vi kan observere dem fra hotellets panorama balkoner og vinduer.
De dyr vi typisk vil se er elefanter, bøfler, skriftantiloper, vortesvin og store skovsvin. Hvis vi er heldige, ser vi også den sky leopard. Sidst på eftermiddagen er der fuglefodring på gangbroen hvor vi kan se mange forskellige fugle. Der er sat alarmer op på værelserne, som man kan vælge at slå til, så man bliver vækket hvis der kommer interessante dyr til vandhullet i løbet af natten.

Hotellet har også et ”live” webcam, hvor I kan gå ind og se hvad der er af dyr ved hotellet i øjeblikket: https://thearkcam1.click2stream.com/    Det giver også mulighed for at vinke til vennerne derhjemme. Et godt tidspunkt at aftale dette vil være kl. 17 dansk tid (kl.19 – Kenya tid).

Mandag d. 6. september
Gennem Aberdare National Park til Naivasha
Vi bliver afhentet af vores biler efter morgenmaden, hvorefter vi kører op gennem Aberdare National Park, hvor vi kommer op i over 3000 meters højde. Først kører vi igennem regnskoven, som efterfølgende afløses af bambusskov for endeligt at komme op over trægrænsen og op på højlandsheden. Undervejs stopper vi og går en kort tur hen for at se et imponerende vandfald.

Vi ankommer til vores hotel ved Lake Naivasha til sen frokost. Her har vi resten af dagen til at slappe af og tage en rundtur på hotellets område eller bruge swimmingpoolen til en dukkert.

Tirsdag d. 7. september
Sejltur på Naivasha søen og gåtur på Cresent Island
Efter morgenmaden kører vi en kort strækning hen til stedet, hvor vi skal på en sejltur ude på Naivasha søen. Her får vi mulighed for at se masser af forskellige fugle og komme tæt på flodheste med vores båd. Vi lægger til ved øen Cresent Island, hvor en del af safari scenerne i Mit Afrika” blev filmet, og går en tur på øen blandt dyrene (ingen rovdyr). Vi kommer tilbage til hotellet til frokost.

Onsdag d. 8 september – Fredag d. 10 september
Vi kører til Masai Mara
Ankomst til frokost. Vi bruger de næste dage på at køre rundt i Masai Mara og se på dyrene i parken. Vi håber på, at få den store gnuvandring at se, som skulle være i parken på dette tidspunkt.

Lørdag d. 11 september
Lørdag morgen kører vi mod Nairobi, hvor vi ankommer til sen frokost. Her besøger vi Karen Blixens museum i hendes gamle stuehus på hendes farm. Vi kører herefter til lufthavnen for at flyve hjem til Danmark. Hvis nogen ønsker at tilkøbe badeferie i Mombasa er det en mulighed.

Søndag d. 12 september
Ankomst til Danmark

Overnatningerne sker på lodges eller ”tented camps” (safarihoteller) af god standard og med god beliggenhed. Samtlige steder findes privat bad og WC i forbindelse med værelset/teltet.