Ærø

Programforslag

Menighedsrejser

Perlen i Det Sydfynske Øhav og skipperbyen Marstal.

På Ærø, der er den sydligste ø i Det Fynske Øhav, hersker en helt speciel stemning. Øens specielle historie, den skønne natur, de gamle hyggelige landsbyer og ikke mindst den maritime kulturarv giver dig en helt unik oplevelse. Det er et populært rejsemål, der er kendt for sin mageløse natur og sin unikke charme. Landskabet bærer smukt præg af de meget afvekslende kyststrækninger, hvorfra man overalt får serveret de mest betagende udsigter ud mod Øhavet med dets øer og holme.

Rejseplan

Dag 1

Bussen samler os alle op langs en opsamlingsrute.

Vi spiser vores medbragte madpakker i Assens og tager en lille bytur i købstaden Fåborg.

Vi tager med færgen fra Svendborg til Ærøskøbing på Ærø. Middag og indkvartering på vores hotel.

Dag 2

Vi begynder dagen med andagt i Bregninge kirke. Herefter får vi en guidet busrundtur på øen.

Efter vi har spist frokost på hotellet, tager vi på eftermiddagstur til Voderup klint. Geologien ved Voderup klint er helt speciel. Store landskabsblokke er gledet ned, så de ligner store trappetrin. Voderup Klint er blevet tildelt Det Brune Johanneskors og er dermed med i den eksklusive gruppe af nationale seværdigheder.

Vi tager videre til Skjoldnæs fyr. Det 22 meter høje tårn byder på en fantastisk udsigt hele horisonten rundt.

Derefter besøger vi herregården Søbygård, hvor der vises forskellige særudstillinger fra kunstens og kulturhistoriens verden.

Dag 3

Vi besøger Den bibelske have, der er indrettet med tanke på Via Dolorosa – smertens vej – i Jerusalem, hvor man kan opleve den rute, som Jesus gik med sit kors på vej til Golgata. Undervejs i haven gøres ophold 15 steder, hvor man kan fordybe sig i bibeltekster, meditation og bøn.

Vi tager derefter videre til Flaske-Peters samling, som er en imponerende samling af flaske- og modelskibe. Udstillingen er i Ærøskøbings gamle fattiggård. Den rummer mere end 100 år gamle flaskeskibe og er den største af sin slags i verden. Man kan samme sted også opleve Ærø Sygehusmuseum.

Frokosten spiser vi på Ærørøgeriet.

Dag 4

Vi sejler fra Ærø til Svendborg og spiser frokost i Svendborg.

Efter en dejlig rejse, kører vi nu retur af opsamlingsruten.